09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

3 tips om jouw Meta advertenties beter te analyseren

18 augustus 2022

U bent hier

Je hebt hard gewerkt om jouw advertenties helemaal op punt te zetten. Maar het Meta  advertentieaccount bevat een overvloed aan cijfers. En lang niet elke statistiek is voor iedereen even relevant, waardoor het moeilijk is om hoofd – van bijzaken te onderscheiden. 

Hoe weet je nu of jouw advertentie iets opbrengt? Wij geven je alvast 3 tips om jouw Facebook en Instagram advertenties beter te analyseren!

#1: Eerst en vooral: stel aangepaste kolommen in 

Meta verdeelt haar statistieken op in categorieën. Dit maakt het soms lastig om de juiste statistieken terug te vinden. Met aangepaste kolommen kan je al jouw belangrijke cijfers bundelen in 1 simpel beeld. Dit maakt statistieken vergelijken veel makkelijker! 
 

#2: Beperk je tot de belangrijkste statistieken

Het is onmogelijk om rekening te houden met alle statistieken die Meta voor handen heeft. Je bent dan namelijk een hele week bezig om 1 advertentie te evalueren. Gelukkig is lang niet elke statistiek even waardevol. Wij hanteren onderstaande cijfers:
 

1. Kost per resultaat (CPR)

Afhankelijk van jouw campagnedoel, zal Meta jouw campagne telkens op een andere manier optimaliseren. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
 
Campagnedoel Optimalisatie resultaat
Verkeer Klikken op links
Betrokkenheid Egagement
Conversie Whitepaper downloaden
 
De belangrijkste statistiek voor jouw campagne is altijd de kost per resultaat. We raden aan om telkens een maatstaf te stellen wat voor jou een goede campagne is. Wil je bijvoorbeeld maximaal 2 euro betalen voor een lead? Of 0,20 euro voor een klik? Indien de kost per resultaat lager is dan jouw vooropgestelde benchmark, hoef je niets te veranderen! 
 

2. Kost per klik (CPC)

Een andere statistiek waar wij veel belang aan hechter is de kost per klik. De CPC is de ideale maatstaf om uit te maken of jouw doelgroep geïnteresseerd is in jouw advertentie. Een hoge CPC betekent doorgaans dat je niet de juiste doelgroep bereikt of dat jouw advertentie niet opvallend genoeg is. Wat nu juist een hoge CPC is, hangt af van je product en moet je zelf bepalen.
 

3. Frequentie 

Vertoont je campagne na enkele weken slechtere resultaten? Controleer dan zeker je frequentie. De frequentie toont aan hoe vaak de doelgroep jouw advertentie gemiddeld bekeken heeft. Een te hoge frequentie zal ervoor zorgen dat je kost per resultaat verslechtert. 
 

4. Impressies & bereik 

Het verschil tussen beide is zeer belangrijk. Het aantal impressies geeft weer hoe vaak jouw advertentie op Facebook of Instagram verschenen is, terwijl het bereik toont hoe vaak de doelgroep jouw advertentie gezien heeft. Indien het verschil tussen beide te groot is, betekent dit dat jouw advertentie niet opvallend genoeg is. 
 

5. Doorklikratio (CTR - klikken op link) 

De doorklikratio geeft weer hoe vaak de doelgroep doorklikt bij het zien van jouw advertentie. Bij een CTR (klikken op link) van minder dan 1% is het verstandig om jouw advertentie aan te passen; verander jouw doelgroep of pas de afbeelding aan. 
 

#3: Maak gebruik van Google Analytics  

Met Google Analytics meet je wat de doelgroep op jouw website doet nadat ze doorklikken op jouw advertentie. Hier kan je bijvoorbeeld zien hoe lang de gebruikers op jouw website waren of hoeveel procent meteen weg klikte na 1 pagina te zien. 
 
Ook kan je hier gepersonaliseerde doelen instellen die als maatstaf gelden voor het succes van een campagne. Denk hierbij aan het aantal offerte aanvragen of het aantal whitepaper downloads.  
 
Iedereen heeft andere verwachtingen van zijn campagnes via sociale media. Het is belangrijk dat je telkens voor jezelf afvraagt wat je wilt bereiken en alles optimaal instelt naar jouw voorkeur. 
 
Heb je na deze tips te lezen nog bijkomende vragen? Twijfel dan niet om ons te contacteren. Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.

 

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •