09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

Content maken met ChatGPT: 5 troeven en 5 beperkingen

15 februari 2023

U bent hier

Je hebt er zonder twijfel al over gehoord: chatrobot ChatGPT van het bedrijf OpenAI kan op basis van artificiële intelligentie bijna in realtime teksten maken. Je vertelt ChatGPT welk soort tekst je wil over welk onderwerp, en de robot doet de rest. Makkelijk, toch? 
 
ChatGPT heeft inderdaad enkele serieuze troeven als je content wil maken.
 

1. Snel en efficiënt

 
ChatGPT is snel. Veel sneller dan een mens. En dus win je tijd door bijvoorbeeld de draft van je tekst met ChatGPT te maken. Of gebruik de chatrobot voor het vinden van content-ideeën. De tijd die vrijkomt kun je besteden aan andere zaken. Time is money, op die manier kan ChatGPT je dus geld besparen.
 

2. Steeds beter

 
Momenteel gebruikt ChatGPT het taalmodel 3.5, maar versie 4 zit al in de pipeline en wordt dit jaar nog verwacht. Die is ‘getraind’ met nog veel meer teksten, waardoor de resultaten nog een stuk beter zouden zijn en de reactietijd nog een pak korter. Nu duurt het soms eventjes voor ChatGPT z’n antwoord begint te ‘typen’ en treden er geregeld vertragingen op.
 

3. ChatGPT klinkt als een mens, geen robot

 
Omdat de kunstmatige intelligentie van ChatGPT zich baseert op een enorme database van door mensen geschreven teksten, lijken de teksten van ChatGPT ook afkomstig van een mens. Ze lezen vlot, niet stroef.
 

4. Voorlopig gratis (maar betalende gebruikers krijgen voorrang)

 
Voorlopig kun je ChatGPT nog steeds gratis gebruikers. Door de enorme toename van gebruikers (naar 100 miljoen in 2 maanden, nog nooit groeide een tool zo snel) gebeurt het dat je even moet wachten voor je ChatGPT je opdracht kunt geven. Intussen is er wel een betalend abonnement, ChatGPT Plus. Voor goed 22 euro per maand krijg je altijd toegang tot de tool en belooft men nog sneller resultaat.
 

5. Breed inzetbaar

 
ChatGPT kan over zo goed als alles antwoorden geven en teksten maken. En doordat het om een chatrobot gaat, kun je een antwoord laten herschrijven, inkorten, uitbreiden of in een andere stijl omzetten. De robot kan dus voortbouwen op een tekst. En o ja, ChatGPT ‘begrijpt’ tientallen talen, waaronder het Nederlands.
 
Er kleven ook enkele aanzienlijke beperkingen aan het gebruik van ChatGPT voor content.
 

1. Beperkte creativiteit en originaliteit

 
ChatGPT maakt teksten, maar weet zelf niet wat die betekenen. Van menselijke intelligentie is geen sprake. De chatrobot baseert zich op wat in andere teksten stond en heeft het dus moeilijk met echt creatieve of originele zaken. Ook belangrijk: teksten schrijven gaat niet alleen om woorden en zinnen creëren. De belangrijkste stap is nadenken, verbanden leggen, en je tekst verrijken met voorbeelden, anekdotes en voorspellingen. ChatGPT kan dat voor een deel, maar dat gaat vooral nog om oppervlakkige, onpersoonlijke zaken, omdat de robot nu eenmaal geen mens is die voelt en dingen meemaakt.
 

2. Geen emoties

 
ChatGPT lijkt dus wel als een mens te ‘spreken’, van menselijke emoties is geen sprake. Een tekst die mensen echt beroert of ontroert, kan ChatGPT voorlopig niet maken. En als-ie dat in de toekomst wel zou kunnen, zal dat niet zijn omdat de robot plots kan voelen, maar omdat z’n kunstmatige intelligentie op basis van echte menselijke teksten voorspelt welke woorden en zinnen emoties oproepen.
 

3. Teksten niet altijd correct

 
Een van de grootste punten van kritiek. Lang niet alle teksten van ChatGPT zijn inhoudelijk of feitelijk helemaal correct. Want ook als ChatGPT het ‘antwoord’ niet weet, krijg je wel een tekst. Info zelf dubbelchecken is dus zeker niet overbodig. ChatGPT haalt al z’n input van teksten op het internet, en uiteraard is lang niet alles wat daar staat foutloos, objectief of neutraal.
 

4. Afhankelijk van technologie

 
Door te vertrouwen op ChatGPT voor onze content, worden we voor een groot stuk afhankelijk van wat een technische tool is van een commercieel bedrijf. Hebben we het straks moeilijker om zelf nog content te creëren? Wat met de privacy van onze teksten en gegevens? 
 

5. En wat met copyright en plagiaat?

 
ChatGPT baseert zich op miljarden bestaande teksten, en op velen daarvan rust copyright. Denk maar aan berichten op nieuwswebsites en wetenschappelijke artikelen. De robot genereert op basis van al die data nieuwe teksten. In hoeverre is wat ChatGPT creëert origineel? Moeten gebruikers zich zorgen maken over auteursrecht? Onzekerheden die nog niet zijn uitgeklaard.
 
Conclusie? 
 
ChatGPT en andere AI-tools zijn er, en ze zijn here to stay. Onlangs investeerde Microsoft nog in ChatGPT en dus zul je de AI-robot straks wellicht in tools als Word en Excel vinden.
 
We gaan ze dus steeds vaker gebruiken, maar moeten (voorlopig?) toch ook met enkele belangrijke nadelen rekening houden. Het ziet er niet naar uit dat we als mens snel overbodig worden – gelukkig maar! 
 
AI wordt wel een belangrijke tool waarmee velen hun job efficiënter en beter gaan kunnen doen. Of in de woorden van ChatGPT zelf: ChatGPT zal helpen bij onze jobs door zijn vermogen om snel en nauwkeurig informatie te verstrekken en taken te automatiseren, waardoor we efficiënter kunnen werken en onze tijd beter kunnen besteden aan meer waardevolle activiteiten. 
 
Wil je weten hoe jij ChatGPT kunt gebruiken voor je zaak? We vertellen het je graag.
 
Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •