09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:         

Nieuwsbrief

En toen was er daar iOS 14.3 update van Apple...

02 maart 2021

U bent hier

In december 2020 introduceerde Apple iOS 14.3. Met deze update wil Apple de privacy van haar gebruikers beschermen.  
 
Concreet: iedere iPhone-gebruiker die de update 14.3 uitvoert, zal voortaan bij elke app – dus ook voor Facebook en Instagram – moeten aangeven of deze app de gebruiker mag volgen. 
 
Maar wat betekent dit nu voor ondernemers en marketeers die adverteren op Facebook en Instagram? 
  • Facebook verwacht dat ondernemers 60% omzetverlies hebben uit iedere euro die zij investeren in advertenties op Facebook. Dit heeft Facebook op basis van ‘machine learning’ laten uitrekenen. 
  • Apple blokkeert tracking van Facebook binnen de Facebook app tenzij de gebruiker expliciet toestemming geeft. Wat wil dit zeggen? Dat Facebook je niet kan volgen op het moment dat je een advertentie aanklikt en vanuit daar op een website/webshop terecht komt. 
  • De Facebook pixel wordt hoogstwaarschijnlijk ook voor 90% van de Apple gebruikers geblokkeerd. 
  • Bij toestemming van de gebruikers mag Facebook de data maar 7 dagen meer bewaren. 7 dagen retargeting is dus het maximum geworden. 
MAAR… Dit kan je omzeilen. En wij vertellen je graag hoe. 
 
Dit kun jij als ondernemer, retailer of marketeer doen tegen de update.

Verifieer je domeinnaam 

Wat velen onder jullie misschien niet weten is dat het verifiëren van je domeinnaam verplicht is voor iedereen die adverteert en mensen naar een website stuurt. 

Hoe verifieer je je domeinnaam?

  1. Ga naar Business Manager via business.facebook.com.
  2. Vanuit je Business Manager kun je linksboven naar het menu (9 puntjes). Vervolgens ga je in het menu naar ‘Bedrijfsinstellingen’. 
  3. Binnen je ‘Bedrijfsinstellingen’ ga je naar ‘Merkveiligheid’ gevolgd door ‘Domeinen’. 
  4. Klik nadien op de blauwe knop ‘Toevoegen’. 
  5. Hier kun je op 3 verschillende manieren je domeinnaam verifiëren:
    • Je DNS TXT-record toevoegen
    • HTML-bestand uploaden 
    • Meta-tag verification
  6. Gekozen? E-mail nu de stappen vanuit Facebook door naar je websitebouwer of hosting partij. Zij kunnen je hierbij helpen je domeinnaam te verifiëren.

Maak een pixel aan 

De Facebook-pixel helpt je klantacties te meten, doelgroepen op te bouwen en optimalisatietools te ontgrendelen.
  1. Ga naar ‘Gegevensbronnen’ in je Business Manager en klik nadien op ‘Pixels’. 
  2. Klik op ‘Toevoegen’, geef je pixel een naam en voer de URL van je website in. 
  3. Klik op ‘Doorgaan’. 
  4. Zodra je je pixel hebt gemaakt, kun je de Facebook-pixelcode toevoegen op je website. Voor instructies over hoe je dit doet, kies je je instellingsoptie:
    • Pixelcode handmatig toevoegen aan website
    • Een partnerintegratie gebruiken
    • E-mailinstructies
5. Wij raden je aan om voor ‘E-mailinstructies’ te kiezen en deze vanuit Facebook te mailen naar je websitebouwer zodat hij/zij deze kan toevoegen aan je website. Weet dat je de pixelcode ook via Google Tag Manager kan toevoegen en zo je events kan instellen. 

Maak een aangepaste conversie aan

1. Ga naar ‘Gegevensbronnen’ in je Business Manager en klik nadien op ‘Aangepaste conversie’ en klik op ‘Toevoegen’. 
2. Voeg een naam toe voor je conversie. Als je wilt, kun je ook een beschrijving toevoegen.
3. Selecteer de juiste gegevensbron in het vervolgkeuzemenu.
4. Selecteer een conversiegebeurtenis in het vervolgkeuzemenu.
5. Selecteer ‘Maken’ als je klaar bent. Let wel! Indien je je events via Google Tag Manager instelde hoef je hier geen aangepaste conversies meer aan te maken.

Configureer je conversiegebeurtenissen 

Let wel! Door de update van Apple kan je maximaal 8 conversiegebeurtenissen per webdomein instellen in je advertentieaccount. 
  1. Ga naar ‘Gebeurtenissenbeheer’ en kies bij ‘alle activiteiten’ voor ‘Metingen van verzamelde gebeurtenissen’.
  2. Kies vervolgens voor ‘websitegebeurtenissen configureren’.
  3. Selecteer nadien je domein en kies voor ‘Gebeurtenissen bewerken’. Druk vervolgens aan de rechterkant op ‘Gebeurtenis toevoegen’. 
Weet dat het 24 tot 48 uur kan duren eer je je conversiegebeurtenissen kan configureren. Ook moeten je aangepaste conversies reeds actief zijn. 
 
 
 
 
 
Als er een ding zeker is in het leven, is het dat verandering de enige constante is. Vooral in ons mooie marketingvak. Ervaar je problemen met bovenstaande of heb je geen tijd om dit zelf uit te voeren? Wij zijn er voor je! #communiteerstotherescue
 
Contacteer ons voor bijkomende vragen en/of informatie via info@onlineed.be of via 09 245 95 36.
 
Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.
 
 

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen u om de online conversatie met uw huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in opdracht van u de online conversatie met uw potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex

 

Volg ons op