0474 780 201        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:       

Nieuwsbrief

Hoe integreer ik LinkedIn om meer verkoop te genereren?

U bent hier

sociale media, LinkedIn

WAT IS LINKEDIN?

LinkedIn is een zakelijk netwerkplatform om relaties te starten, op te bouwen en te onderhouden. Het helpt u de juiste mensen te vinden en de connecties die u met hen hebt. De echte kracht van LinkedIn zit hem in de 2de graads contacten. Dat zijn de relaties die uw contacten hebben en die u via hen kan bereiken.

WAAROM LINKEDIN GEBRUIKEN?

LinkedIn helpt u uw netwerk te verbeteren en tevens verhoogt het uw score in Google. Door lid te worden van verschillende groepen binnen uw vakgebied kan u op de hoogte worden gehouden van de laatste trends en evoluties. Daarenboven kunt u LinkedIn ook gebruiken om advies te vragen en te geven.

HOE BEGIN IK ERAAN?

1.       Creëer een aantrekkelijk profiel

Surf naar Linkedin.com en maak uw profiel aan door de stappen te volgen.  Zorg ervoor dat u uw profiel zo volledig mogelijk invult zodat u gemakkelijk in Google kan gevonden worden.

Hieronder een aantal tips om een aantrekkelijk profiel te creëren:

  • Plaats een professionele, recente en duidelijke foto van uzelf.
  • Vul het veld naast uw foto, de ‘professional Headline’ in. Het is het eerste wat mensen zien als ze uw LinkedIn-profiel vinden. Kies voor steekwoorden in plaats van uitsluitend uw functietitel om te beschrijven wie u bent. Dit vergroot uw vindbaarheid, ook in Google.
  • Beschrijf in de samenvatting kort en krachtig wie u bent, wat u in huis hebt en waarvoor mensen een beroep op u kunnen doen.
  • Wees zo volledig en uitgebreid mogelijk in uw beschrijving van uw ‘Past description’ en ‘Education’  zonder echter in onbelangrijke details verzeild te raken.
  • Uw profiel dient te allen tijde up-to-date te zijn.
  • Zorg voor een professionele schrijfstijl en vermijd spelfouten.
  • Aanbevelingen maken een profiel compleet. Schroom dan ook niet om (voormalig) leidinggevenden en opdrachtgevers om een aanbeveling te vragen.
  • Vul ook interesses in, u laat hiermee een stukje van uw persoonlijkheid zien.
  • Stel een gepersonaliseerde URL in met uw eigen (merk)naam.
  • Voor een aantrekkelijk en onweerstaanbaar LinkedIn-profiel mag een groot en divers netwerk tot slot niet ontbreken.

2.       Bouw je netwerk uit

  • Upload uw contacten vanuit Oulook, webmail zoals Hotmail, Gmail, Yahoo of andere adresboeken.  Dit doe u via Contacts, Add Connections.Kijk naar de contacten die nu beschikbaar zijn in “Imported Contacts”. (De mensen die al op LinkedIn zitten hebben een blauw icoontje). Connecteer met de mensen die al een profiel hebben en die u echt kent.
  • Zoek naar huidige of oude collega’s.
  • Klik op een bedrijf waarvoor u werkt waardoor u een lijst krijgen van mensen die u zou kunnen kennen.
  • Zoek naar klasgenoten.Stuur hen allen een uitnodiging om met hen te connecteren. Dit kan je persoonlijk of via massa communicatie doen.

    Om uw Linkedin profiel te laten groeien kan u verder volgende zaken ondernemen:

  • Telkens u op LinkedIn inlogt ziet u rechts op de homepage mensen vermeld die u zou kunnen kennen. Klik op het profiel om het te bekijken indien u de persoon kent en klik op connecteer.
  • Meldt u aan bij groepen die voor u interessant zijn. Wees actief in deze groepen door te reageren op vragen en discussies. Hierdoor valt u extra op. Daarnaast kan u uw netwerk ook weer uitbreiden met groepsleden van de diverse groepen waar u lid van bent.
  • Plaats minimaal 3 tot 4 keer per week een status update. Deze tekst staat op uw profiel en komt in de netwerk updates van uw connecties. Door regelmatig een status update te maken komt u steeds weer onder de aandacht bij uw connecties en weten mensen wat u bezighoudt.
  • Vermeldt u LinkedIn profiel op uw website, andere social media.

3.       Meer leads genereren

Om meer leads te genereren via LinkedIn is het van belang vooraf uw doelen te definiëren zodat u weet naar welke relaties u op zoek moet gaan.  De volgende stap is een aantrekkelijk profiel aanmaken (zie hierboven). Een derde stap is ervoor zorgen dat u lid bent van een “Group” en actief deelnemen aan discussies binnen die “Group”. Verder is het ook van belang om andere online tools te integreren. U kan bijvoorbeeld een slideshare presentatie toevoegen, uw blog linken aan uw profiel, uw twitter aan LinkedIn linken, … Tot slot is het ook van belang een bedrijfspagina aan te maken waar men alle informatie kan terugvinden over uw activiteiten, tips en advies, promoties…

LinkedIn telt  1.494.673  profielen in België. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van vorige maand, een groei van 30% ten opzichte van vorig jaar vind ik terug op marketingfacts.nl. Dit betekent een enorm potentieel aan nieuwe relaties en klanten. Stel het niet langer uit en experimenteer vandaag met LinkedIn en kijk hoe dit het beste werkt voor u.

Voor bijkomende informatie verwijs ik graag naar een boek dat ik recent zelf las: Hoe LinkedIn nu echt gebruiken door Jan Vermeiren en Bert Verdonck. Check alvast de website: www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.

Voor bijkomende informatie en/of vragen kan je ook steeds contact opnemen met ONLINE ED.

Veel succes!

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen u om de online conversatie met uw huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in opdracht van u de online conversatie met uw potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

0474 780 201

ONLINE ED behoort tot de RES handelaars

Volg ons op