U kent het wellicht een bomvolle inbox waaronder een aantal nieuwsbrieven die of direct naar uw spam worden verwijderd of u snel even opent en de inhoud diagonaal doorneemt. Als retailer is het belangrijk om u te onderscheiden. In deze blog probeer ik een duidelijk antwoord te bieden hoe u zich kan onderscheiden van de concurrentie? Wat maakt dat de ontvanger uw nieuwsbrief leest en vervolgens ook aanbeveelt of tot aankopen zal overgaan.
- Een goed e-mail bestand
De levensduur van een goed e-mailbestand is gemiddeld 3 maanden. Het is dus van groot belang te investeren in een goed onderhoud van uw e-mailbestand. Of u koopt bestanden aan die meteen ook verouderd zijn, of u bouwt uw eigen e-mailbestand op, … Let op! Vraag steeds de toestemming aan de ontvanger om hem uw nieuwsbrief te mogen versturen. En zorg ervoor dat u in uw nieuwsbrief de mogelijkheid biedt om uit te schrijven. U kan bijvoorbeeld al starten met de uitbouw van uw bestand door een knop op uw website te voorzien waar uw bezoeker zich kan inschrijven voor uw nieuwsbrief. - Frequentie
Persoonlijk verkies ik een maandelijkse frequentie als u louter wenst te informeren maar afhankelijk van uw product en doelstelling kunt u kiezen voor wekelijks of zelfs dagelijks zolang het volgende item ‘interessante inhoudelijke nieuwsbrief’ maar ingevuld is. - Interessante inhoudelijke nieuwsbrief
Het is van vitaal belang je nieuws kort en bondig te houden en interessante informatie te delen met de ontvanger met link naar uw webshop, artikel of andere… dat u met hem wenst te delen. Stel bijvoorbeeld u wilt meer bezoekers op uw website dan is het interessant om enkel in uw nieuwsbrief een foto en titel op te nemen met link naar uw website en de welbepaalde pagina die u met uw bezoeker wenst te delen. - De nieuwsbrief zelf:
- Duidelijke call-to-action
- Bepaal op voorhand welke doelstelling(en) u met uw nieuwsbrief wenst te verwezenlijken. Wat wil ik op het einde van de rit bereiken met de nieuwsbrief? Informeren, leads genereren, meer verkopen op webshop, … Zorg ervoor dat u op basis van uw doelstelling een duidelijke call-to-action verwerkt in uw nieuwsbrief.
- Duidelijk onderwerp
- Het onderwerp bepaalt of een ontvanger de nieuwsbrief zal openen of niet. Ik gebruik meestal vragen of aantrekkelijke deals om mijn open rate te verhogen.
- Correcte afzender
- Laat uw e-mailadres vertrekken vanuit uw persoonlijke e-mailadres om de nieuwsbrief een persoonlijke toets te geven. Dit zorgt er ook voor dat uw ontvanger meer geneigd is die te lezen omdat deze vanuit persoonlijke naam komt.
- Duidelijke lay-out
- Eenvoud siert en bij een nieuwsbrief is dat niet anders. Zorg voor een duidelijk leesbaar lettertype, matig kleurgebruik en kies voor duidelijke afbeeldingen. Daarenboven moet uw ontvanger in 2” de boodschap van de nieuwsbrief vatten. Integreer tot slot zeker ook uw social plugins (link naar uw social media kanalen), link naar uw website/webshop, uitschrijvingsknop op uw nieuwsbrief (verplicht)…
Hierbij aansluitend wil ik u nog meegeven dat e-mailmarketing absoluut geen dure grap is. Via internet kan je tal van services gebruiken, zoals MailChimp, Mozilla Thunderbird en andere om nieuwsbrieven te versturen gekoppeld aan een duidelijke rapportage. In de rapportage kunt u raadplegen naar hoeveel contacten u uw nieuwsbrief verstuurde, hoeveel % uw nieuwsbrief opende, welke links het meest worden aangeklikt enzoverder om zo uw nieuwsbrief te optimaliseren.
Veel succes! En mocht u bijkomende informatie wensen en/of vragen/opmerkingen hebben, contacteer vrijblijvend ONLINE ED.