09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

Laat hackers je niet gijzelen: 5 tips voor elke ondernemer

27 maart 2023

U bent hier

Hacken is big business. En niet alleen grote bedrijven en organisaties worden het slachtoffer. Ook als KMO en eenmanszaak is cybercrime een risico waar je je maar beter op voorbereidt.

Volgens antivirusmaker Kaspersky steeg het aantal ransomwarevarianten in 2022 met niet minder dan 21.400. Ransomware of gijzelingssoftware steelt of blokkeert gegevens van een bedrijf, waarna hackers losgeld eisen om die terug vrij te geven. 

Het is de populairste en wellicht ook gevaarlijkste manier van hacken. De inbraakpoging start meestal onschuldig, of zo lijkt het toch. Een vriendschapsverzoek van iemand die je niet kent op Facebook. Een link in een mail of een socialmediabericht. Een bijlage bij een e-mail. Een invulformulier op internet.

Patrick Commers van Fortinet Belgium vertelde onlangs in ‘Trends’ dat hacken een echt businessmodel is geworden. “Er worden ransomware-as-a-service oplossingen aangeboden. Hierdoor kunnen zelfs criminelen zonder technische kennis bedrijven hacken.” 

Volgens het Duitse statische bureau Statista zal de wereldwijde kostprijs van cybercrime voor bedrijven dit jaar oplopen tot 11,5 biljoen dollar. In cijfers is dat, hou je vast, 11.500.000.000.000 dollar. 

Omdat digitale gegevens zo belangrijk zijn voor bedrijven, vaak zelfs essentieel voor hun voortbestaan, is hacken met ransomware een lucratieve aangelegenheid geworden. 

Dat wil niet zeggen dat je als ondernemer machteloos staat. Vijf onmisbare tips om je te beschermen tegen hackers.
 

1. Kijk voor je klikt
 

Een link die naar een andere pagina gaat dan je verwacht. Waar je je logingegevens en wachtwoord moet ingeven. Het is een van de belangrijkste manieren waarop hackers je systeem binnenkomen. 
 
Hoe ze jou hun ‘valse’ link bezorgen? Op meerdere manieren!
 
Misschien hoorde je al van phishingmails. Vroeger was het makkelijk: staan er knullige fouten in een mail of is de boodschap opgesteld in een mix van talen, dan wist je: fake!
 
Vandaag zijn phishingmails veel moeilijker te onderscheiden. Hackers bootsen berichten van betrouwbare bedrijven uitstekend na. Klik dan ook nooit op een link en open geen bijlage als je niet 100% zeker weet dat die betrouwbaar is. Check ook altijd het mailadres. Bij de minste twijfel: klik op niets, verwijder de mail en stuur ‘m eventueel door naar verdacht@safeonweb.be. Daarmee help je anderen, want Safe on Web geeft de valse URL’s door aan bedrijven als Google en Microsoft, die de gebruikers van hun browsers dan beschermen.
 
Hackers trachten je ook via de social media in de val te lokken. Een valse link in je feed, of een die ze versturen via een privébericht: het komt meer voor dan je denkt. 
 
Het is dan ook geen overbodige luxe om te zorgen dat je socialmedia-accounts op en top beveiligd zijn. Met onze social media safety scan en set-up, bijvoorbeeld.
 
Twijfel je over een link op social media, in je mail of op een webpagina? Ga er dan even over zonder erop te klikken. Dat heet hoveren. Zo zie je waar de link echt naartoe gaat. Als dat een onbekend adres is, klik er dan niet op. 
 
Als je zeker wil weten of een bericht betrouwbaar is, kun je altijd de organisatie even opbellen. Maar: zoek dan zelf online het telefoonnummer op en gebruik niet het nummer dat eventueel in het bericht staat.
 

2. Is je basisbescherming oké?

 
Het lijkt evident, maar het is nog niet in elk bedrijf een prioriteit. Zorg dat je een degelijke firewall en een up-to-date antivirusprogramma hebt. Een goede tool scant niet alleen je schijven, maar monitort in realtime alles wat je online doet: browsen, e-mailen, downloaden … Zo maak je het hackers al een stuk moeilijker om binnen te raken. En uiteraard bescherm je niet alleen je pc of laptop, maar ook elk ander toestel dat met het internet is verbonden. Vergeet dus je smartphone en tablet niet! 
 
Zorg ervoor dat al je software en apps steeds bijgewerkt zijn naar de nieuwste versie, waar beveiligingsupdates in verwerkt zijn. 
 
En gebruik alleen sterke wachtwoorden. Dat zijn wachtwoorden die zo goed als niet te kraken zijn. Een sterk wachtwoord maak je door van een langere zin - die je wel makkelijk kunt onthouden – telkens de eerste letter van elk woord te nemen, afgewisseld met cijfers, hoofdletters en speciale tekens. 
 
Bijvoorbeeld: Zelfs 3 steengoede hackers zullen dit Wachtwoord nooit kunnen raden, daar ben ik zeker van! Je wachtwoord wordt dan: Z3shzdWnkr,dbizv! 
 

3. Bouw een honeypot

 
Een honeypot is een digitale valstrik voor cybercriminelen. Je houdt niet alleen je gegevens en systemen veilig, maar komt zo ook te weten hoe de hackers aanvallen en hoe je je nog beter hiertegen kunt beschermen. En het kan de opsporingsdiensten leren wie de hackers zijn, en hen zelfs misschien stoppen. 
 
Een honeypot moet uiteraard wel goed en veilig opgezet zijn. Specialistenwerk!
 

4. Zet in op back-ups

 
Als je ondanks alle voorzorgen toch gehackt wordt, is het niet zeker dat je alles ook terugkrijgt. Dagelijkse back-ups op een veilig en afzonderlijk systeem zijn dan ook een must. Zo kun je alles recupereren tot kort voor de aanval. 
 

5. Hou het veilig op social media

 
Als je niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, kunnen hackers die dat willen zomaar jouw Facebook- of Instagrampagina overnemen. Of je TikTok-account blokkeren. Dan ligt je marketing plat, dreig je je trouwe volgers te verliezen of krijgen je klanten berichten te zien die helemaal niet bij je bedrijf passen. Je goede naam staat op het spel, en herstellen van zo’n digitale uppercut kost bakken tijd en geld. 
 
Bij ONLINE ED zijn we gespecialiseerd in social media safety. We doen een social media safety scan & set-up en werken alle kwetsbaarheden op jouw pagina’s weg. Want door de juiste maatregelen te nemen, maak je het criminelen stukken moeilijker om in te breken, en ben jij geen aantrekkelijke prooi meer. 
 
Je bedrijfsaccounts worden een pak veiliger en jij kunt je met een gerust hart focussen op wat telt: je onderneming en je klanten.
 
Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.
 

CONTACTEER ONS

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •