Een LinkedIn-profiel is meer dan enkel je online CV. Het is belangrijk om je profiel goed te optimaliseren om je vindbaarheid binnen het grootste zakelijke netwerk ter wereld te vergroten. Ook draagt LinkedIn-optimalisatie bij aan een hogere positie in de zoekmachines zoals Google.
1. Gebruik een professionele profielfoto
Je profielfoto bepaalt de eerste indruk die een bezoeker van jou en je organisatie krijgt. Een goede en professionele profielfoto wekt vertrouwen op en daagt de bezoeker uit om je LinkedIn-profiel te bekijken.
- gezicht mooi in beeld,
- lachen op de foto,
- rustige achtergrond.
2. Schrijf een duidelijke headline
Samen met je profielfoto is jouw headline (kopregel) overal op LinkedIn zichtbaar. De kopregel wordt bijvoorbeeld direct in de zoekresultaten weergegeven. De headline of kopregel op LinkedIn is naast de samenvatting een van de belangrijkste onderdelen van een succesvol en effectief LinkedIn-profiel. Omschrijf in maximum 140 tekens wat je doet of wie je bent.
3. Stel een aantrekkelijke omslagfoto in
Met een LinkedIn omslagfoto trek je de aandacht (afmeting 1584*396). Een groot percentage van de bezoekers is visueel ingesteld en als zij op jouw profiel komen, gaan hun ogen meteen naar beelden. Op deze omslagfoto kun je jouw business in de kijker plaatsen.
4. Schrijf een aansprekende samenvatting
Het is belangrijk om een persoonlijke samenvatting te schrijven waarin je geloofwaardigheid en vertrouwen opwekt bij de lezer. Een goede samenvatting kan leiden tot nieuwe kansen, uitnodigingen en samenwerkingen.
Wat schrijf ik?
- wie je bent,
- korte elevator-pitch (hoe ik je ga helpen),
- wat het concrete klant-voordeel is,
- waarom je doet wat je doet, laat zien dat je jouw werk doet vanuit een passie,
- gebruik paragrafen om het geheel visueel wat aantrekkelijker te maken,
- een duidelijke call-to-action,
- gebruik het media gedeelte waar je afbeeldingen, video’s, documenten... kan toevoegen.
5. Creëer een unieke URL
Je kunt de url aanpassen als je in de rechterkolom klikt op ‘Mijn openbare profiel bewerken’. Er wordt een nieuw venster geopend. In het nieuwe venster staat rechts bovenaan ‘URL van openbare profiel bewerken’. Klik op het icoontje achter de url (een potlood) om deze aan te passen.
6. Stel je privacy instellingen in
Je kan jouw privacy instellingen vinden door op je naam rechtsboven te klikken en daar te kiezen voor ‘Instellingen en Privacy’. In deze lijst kunt je jouw profielinstellingen, e-mail herinneringen, privacy instellingen en tal van andere zaken regelen. Zo bepaal je zelf hoeveel je geeft.
7. Vul je profiel 100% in
Hoe completer je profiel, hoe hoger je profiel in de LinkedIn rangschikking komt. Daarnaast zorgt een goed ingevuld profiel ervoor dat je op de juiste trefwoorden wordt gevonden in LinkedIn en Google. De trefwoorden bepaal je zelf. Houdt er rekening mee waarop je gevonden wilt worden.
8. Vul vaardigheden in
Houd het aantal ingevulde vaardigheden beperkt. Zo leg je de focus op vaardigheden die echt op jou van toepassing zijn.
9. Verzamel aanbevelingen
Hoe?
Weet wet dat je geen business haalt uit een geoptimaliseerd profiel maar door:
- contacten te leggen,
- te reageren op je contacten en hun bijdrages,
- door zelf regelmatig waardevolle bijdrages te delen.
In komende volgende blogs vertellen we er je graag meer over.