09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

Live shopping via sociale media: wat mag je verwachten?

19 januari 2022

U bent hier

Live shoppen via sociale media groeit en evolueert enorm snel. Zo bieden Facebook, Instagram, TikTok,… steeds meer functies aan om hun gebruikers op sociale media te verleiden om door te klikken naar een product in een webshop. In sommige landen kun je zelfs al afrekenen zonder de Facebook en/of Instagram app te verlaten. 

Maar er is meer. Sociale media platformen werken volop aan live social shopping-features, zo wordt winkelen op sociale media nog verleidelijke. Benieuwd naar de toekomst van live social shopping via sociale mediakanalen? Wij vertellen er je alles over. 

Wat is live social shopping juist?

Live social shopping houdt in dat je op sociale media naar een livestream kijkt waarin een persoon (bijvoorbeeld een influencer) een product test of uitprobeert. Dat product kunnen je kijkers nadien direct in de app bekijken en/of kopen. Een soort teleshopping via sociale mediakanalen dus. Sociale media platforms tillen hiermee winkelen op sociale media naar een hoger niveau. We like! 

Wat mogen we verwachten van Facebook, Instagram, TikTok,...?

Het zal je niet verbazen wanneer we je vertellen dat winkelen via livestreams in China enorm booming business is. Ook Amerika en Europa volgen snel. Zo lanceerde Instagram in US vorige zomer een live shopping-functie waarbij je producten rechtstreeks via Instagram Live afrekent in de Facebook en/of Instagram app. Ook TikTok biedt sinds kort een live shopping-functie aan waarbij je producten in livevideo’s kan taggen. In deze livestreams kun je chatten en doorklikken naar het desbetreffende product in de webshop. 

Wat voor product je ook aanbiedt, shoppen via livestreams is behoorlijk kansrijk. Zeker in tijden waarin consumenten influencers sneller vertrouwen dan een advertentie. Bovendien doet 80% van de shoppers inspiratie op en zoeken ze naar producten via Instagram en Facebook.

Er zijn voor jou, als retailer, veel kansen op het gebied van live shopping. Met een livestream shopping event zorg je voor een interactieve manier van winkelen. Dit is dé manier waarbij je (potentiële) klanten direct vragen kunnen stellen over een product. 

Het wordt dus een beetje een nieuwe manier van service leveren maar tegelijk stimuleer je tot aankoop, neem je twijfels weg, zorg je voor een hogere engagement met je doelgroep en maak je je bedrijf kenbaar. 

Kortom, dit jaar spring je best op de trein van social live shopping. Het wordt best een onderdeel van je online e-commerce strategie. Ben jij ook klaar om te experimenteren met live shopping? Wij helpen je graag om live shopping via sociale media op te zetten.  

Neem vrijblijvend contact met ons op. Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.
 

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •