09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

Scanbaar schrijven op social media: 8 tips die werken

21 december 2022

U bent hier

Je publiek leest niet, maar scant. Jij doet het ongetwijfeld ook: van de titel naar de kernwoorden. Om in een oogwenk te beslissen: die content is iets voor mij. Of niet.
 
En dus moet jij, als contentmaker, scanbaar schrijven.
 
Hoe? Zo!

1. Gebruik opvallende koppen

De kop, de titel, het haakje of de hook in het Engels: hoe je het ook noemt, het is het allerbelangrijkste stukje copy van je bericht. 
 
Je kop bepaalt of je lezer doorscrolt of niet. De rest mag wereldklasse zijn, een slechte titel en niemand zal het lezen.
 

2. Zet je boodschap in je eerste zin

Laat je lezer niet wachten, want dan haakt-ie af. What’s in it for him/her: dat moet meteen duidelijk zijn.
 

3. Speel in op het gevoel

Benoem de pijnpunten die je lezer ervaart. Zo trek je z’n aandacht. En leg uit hoe jouw product of dienst die pijnpunten wegneemt. 
 

4. Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Iedereen houdt ervan. Een opsomming geeft structuur aan je bericht. Je lezer weet: ik krijg exact 8 tips, en that’s it. 
 

5. Witruimte is geen verloren ruimte

Integendeel! Laat je tekst ademen. Dat leest veel rustiger.
 

6. Schrijf actief

Waarmee we niet bedoelen: op een loopband. Actief schrijven is actieve werkwoorden gebruiken. Ban het passieve ‘worden’. 
 
Vergelijk: M’n tekst wordt door mij passief geschreven. Met: Ik schrijf m’n tekst actief.
 
Korter en vlotter, en less is more!
 

7. Zet cijfers in

Concrete cijfers. 187 klanten geven ons gemiddeld 9,7 op 10. 
 
Cijfers zijn betrouwbaar en exact.
 

8. Sluit af met een power-CTA

Je wil dat je lezer iets doet. Wat? Vertel ‘m dat! Vergeet dus je krachtige Call To Action niet.
 
Volg deze tips en jouw scannend publiek krijgt wat het wil.
 
Hulp nodig? We zijn er voor je! 
 

Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.

 

CONTACTEER ONS

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen u om de online conversatie met uw huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in opdracht van u de online conversatie met uw potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex

Volg ons op

  •