Er is geen ontkomen meer aan: de TikTok-video’s met hippe dansjes en crazy challenges. En het zijn lang niet meer alleen tieners die hun clips delen.
Instagram Reels lijkt op TikTok, maar dan binnen Instagram, terwijl TikTok een platform op zich is. Als onderneming sta je voor de keuze: een extra kanaal uitbouwen of verder inzetten op iets dat je misschien al hebt?
We zetten TikTok en Instagram Reels tegenover elkaar.
Het belang van #’s: 1-1
TikTok werkt met trending hashtags, en die worden massaal gebruikt om het bereik te vergroten. Ook Instagram Reels heeft hashtags.
Een punt voor elk.
Publiek en bereik: 1-2 voor Instagram
Een voordeel van Instagram Reels: je hoeft geen nieuw publiek te zoeken. Je volgers, die heb je al. Viraal gaan is dan stukken makkelijker.
Dat is bij TikTok wel anders: daar begin je from scratch. Bovendien kun je vanuit Reels linken naar je IG-pagina, wat op TikTok niet het geval is.
Punt voor Instagram.
Lengte van je filmpje: 2-3
Bij Reels is het simpel: je kan video’s maken van 15, 30 of 60 seconden.
Op TikTok kies je tussen 15 en 60 seconden, maar kun je nu ook video’s tot 10 minuten uploaden. Dat begint al op YouTube te lijken.
Omdat beide platformen toch vooral geschikt zijn voor korte clips, geven we ze elk een punt.
Je clips editen: 3-3
De bewerkmogelijkheden van TikTok zijn iets ruimer voor muziek bij je video, camerastandpunten, snelheid van de video… Ook qua nabewerking staat TikTok verder: je kan spraakeffecten toevoegen, een voice-over opnemen, een filter toevoegen aan een fragment, …
De opties van Instagram Reels gaan minder ver en zijn vergelijkbaar met Instagram Stories.
TikTok scoort.
Is kiezen verliezen?
Moet je eigenlijk wel kiezen voor één van de twee? Want video’s van IG Reels kun je makkelijk ook op TikTok plaatsen en omgekeerd. Geen dubbel werk dus.
Als je exclusiever wil gaan dan is je beperken tot één kanaal natuurlijk wel aangewezen.
Geen tijd of goesting om het zelf te doen? Wij zetten je TikTok- en Instagram-account voor je op.
Volg onze laatste updates via Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.