09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

Waarom duplicate content niet goed is voor je online vindbaarheid

27 oktober 2022

U bent hier

Wat is duplicate content?

Duplicate content is, zoals de naam al doet vermoeden, identiek dezelfde content die op meerdere pagina’s op je website voorkomt. Niet alleen op jouw website maar op het volledige internet. Ten eerste oogt dit niet professioneel en ten tweede brengt het ook andere (SEO-)nadelen met zich mee.

Zoekmachines weten namelijk niet welke versie van de duplicate content ze moeten tonen in de zoekresultaten waardoor het dus een impact op je zichtbaarheid heeft. Los daarvan duurt het ook langer om je website te indexeren, of in het ergste geval wordt je website zelfs helemaal niet geïndexeerd.

Enkele voorbeelden van duplicate content:

  • Plagiaat: je kopieert inhoud van een andere site en plakt die in jouw website.
  • Dezelfde paginatitel en -omschrijving op meerdere pagina’s.
  • Identieke inhoud op meerdere URL’s.

Wat betekent dit voor de online vindbaarheid van je website?

 

Duplicate content is slecht voor SEO omdat Google graag unieke zoekresultaten wil weergeven zodat gebruikers verschillende unieke resultaten te zien krijgen na een zoekopdracht. Zijn er twee of meerder webpagina’s met exact dezelfde inhoud? Dan weet Google niet welke versie ze moeten gaan tonen en weten ze ook niet welke website de autoriteit van deze content moet krijgen. Dit zorgt automatisch voor een verlaagde ranking in Google.

Heeft duplicate content dan altijd een negatieve invloed op je SEO? Nee, niet altijd! Google maakt zelf de keuze welke pagina als eerst in de zoekresultaten wordt getoond. Het is dus niet zo dat de pagina helemaal niet wordt getoond. Het risico om lager te scoren wil je alleen niet lopen.

Onze tips

 

Het liefst wil je dus duplicate content voorkomen en/of oplossen. Gelukkig staan wij alvast klaar met voldoende tips om je hiervoor op weg te helpen.

  • Gebruik unieke content op elke pagina

Kopieer nooit zomaar teksten van een andere website. Je kunt content van andere websites wel gebruiken ter inspiratie maar neem dit nooit letterlijk over en omschrijf alles in je eigen woorden en op je eigen manier. Je fans voelen dit onmiddellijk wanneer dit niet aanleunt bij jouw stijl van communiceren. Je maakt jezelf op deze manier onderscheidend en je voorkomt duplicate content.

 

  • Gebruik voor iedere pagina een unieke paginatitel en omschrijving

Je titel en omschrijving geven namelijk cruciale informatie aan zoekmachines zoals Google over waar je website over gaat. Want daaruit haalt Google de informatie die zij nodig hebben om te bepalen bij welke zoekopdrachten jouw website getoond zal worden. Hoe beter je metadata, hoe beter je de juiste bezoekers naar je website kan lokken.
 

  • Gebruik één consistente URL

Het is essentieel om de interne links op jouw website goed in te stellen. Link bijvoorbeeld niet naar ‘http:www.onlineed.be/diensten en ‘https://www.onlineed.be/diensten/’ en ‘https://www.onlineed.be/diensten/index.htm’. Maar maak gebruik van één consistente URL om duplicate content te voorkomen.

  • Bestandsnaam goed benoemen

Google kan namelijk geen afbeeldingen herkennen, dus moet je je afbeelding voorzien van deze meta tags. Dit soort metadata wordt vaak ook alt-tag of alt-tekst genoemd, kort voor alternatieve tags of alternatieve tekst. Op deze manier kan je in je afbeeldingen nog eens je belangrijkste zoekwoord vermelden om beter te scoren in de Google resultaten.

  • Pas aangeleverde productinformatie aan

Beheer jij een webshop en leveren jouw leveranciers een standaard tekst aan die jij bij de productinformatie kan invullen? Pas deze teksten dan altijd aan en maak geen gebruik van hun template.

Zo, na het toepassen van onze tips zal je website alvast beter scoren op Google. Wens je nog meer hulp of informatie over SEO? Weet dat wij klaarstaan om jou te helpen.

Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.

 

CONTACTEER ONS

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •