09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:         

Nieuwsbrief

Wat brengt 2022 in het sociale media landschap?

07 december 2021

U bent hier

Sociale media evolueert zo snel dat het niet meer te volgen is. Als je niet meegaat in die dynamiek, loop je achter. Je weet dat we graag helpen. Wij bundelen al onze tips, adviezen en ervaringen zodat je in 2022 je concullega’s altijd een stapje voorblijft. De volgende 10 tips zullen jou in 2022 helpen groeien in het sociale media landschap van de toekomst.
 

Live shopping via sociale media platforms piekt

De coronaperiode zorgde voor een switch in digitaal denken. Veel bedrijven zetten nu in op Facebook en Instagram shopping , gebruiken hun sociale media kanalen als verkoopkanaal. Hierdoor is live shopping via sociale media op weg om één van de grootste trends van 2022 te worden.
 
Komende maanden mogen we nog meer ontwikkelingen binnen social e-commerce verwachten. Facebook investeert bijvoorbeeld fors in Facebook Pay en vereenvoudigingen van hun aankoopopties om het hun gebruikers gemakkelijker te maken.
 

Sociale media advertenties zijn niet langer een nice-to-have maar een must-have

Sociale media kende afgelopen jaren een enorme evolutie. Daarom is het bijna onmogelijk ons een wereld zonder gesponsorde berichten voor te stellen. Wist je dat 1 op 4 consumenten de afgelopen maanden interactie had met een sociale media advertentie? En dat zelfs 28% van de gebruikers zegt dat advertenties op sociale media helpen nieuwe producten en/of merken te ontdekken? 
 
Het is overduidelijk dat sociale media kanalen naast een groot bereik ook een grotere invloed op het aankoopproces uitoefenen.
 

Video zorgt nog steeds voor nog meer engagement

Onze statistieken geven aan dat video het meest gebruikte type content is sinds 2020. Bovendien zien we ook dat video zorgt voor meer bereik, betrokkenheid en conversies. Dit zal niet veranderen, en toenemen in 2022. 
 
Instagram, TikTok, Facebook en YouTube zetten dan ook volop in om hun videomogelijkheden (Stories, Reels, Shorts) in 2022 te vergroten. 
 

Authenticiteit is koning

Het belang van authenticiteit groeit nog meer in 2022. Klanten zien graag echte beelden en waardevolle verhalen. Op die manier zorg je ervoor dat je geloofwaardig en authentiek overkomt en bouw je een sterke relatie met je klanten op. 
 

Korte statusupdates zijn the way to go!

Je fans besteden meer tijd op sociale media maar tegelijk is het op vandaag veel moeilijker om hun aandacht aan te trekken en vast te houden. Wij raden je aan maximum 280 tekens te gebruiken zodat jouw bericht ‘to-the-point’ blijft. Minder woorden gebruiken, zorgt voor een heldere en to-the-point boodschap. Dit komt weer ten goede van de gebruikerservaring, wat Facebooks nummer 1 prioriteit is.
 

Ga fans activeren in plaats van verzamelen

De afgelopen jaren was het voor veel retailers prioriteit om veel likes te verzamelen via sociale media. Het probleem? 90% van deze potentiële klanten ‘doen’ niets. Ze klikken niet op je links, ze kopen niets, ze delen je content niet. Kortom, je hebt er niets aan. Richt je dus vooral op je fans die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en die kunnen uitgroeien tot superfans.
 

Meer beroep doen op micro-influencers

Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid (bereik) op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. In 2022 zal kiezen voor influencermarketing nog altijd ‘hot’ zijn maar met het verschil dat bedrijven kiezen voor samenwerkingen met micro-influencers. Micro-influencers zijn een stuk geloofwaardiger. Ze behouden vaak hun authenticiteit door alleen in zee te gaan met producten en merken waar ze echt achter staan.
 

Gebruik sociale media als klantendienst

Stel een collega binnen jouw bedrijf verantwoordelijk voor reacties en DM’s op te volgen. Dat is een must voor elk merk, product of bedrijf. Op die manier blijft geen enkel bericht onbeantwoord en komen de vragen en opvolging bij de juiste persoon terecht. Antwoorden op berichten van volgers is een van de belangrijkste manieren om op social media een ‘meaningful interaction’ te hebben.
 

Meer controle op richtlijnen en beleidsregels van Facebook en Instagram

Facebook en Instagram hameren er heel sterk op om hun richtlijnen en beleidsregels te volgen. De richtlijnen zijn een aanvulling op de Community Standards, die aangeven welke content niet is toegestaan op Facebook en Instagram. Deze laatste zijn hier erg gevoelig voor en zullen in 2022 dus nog meer inzetten om gepubliceerde content te controleren.
 

Meer AR en VR op sociale media  

Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zijn verzamelnamen voor technologieën die je de realiteit op een andere manier laten ervaren. VR en AR zijn allebei een vorm van ‘extended reality’, een alternatieve werkelijkheid zoals de gekke filters die we gebruiken bij een Instagram Story. Zoals eerder vermeld blijft sociale media constant evolueren. Engagement zal hierbij altijd belangrijk blijven. Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) bevorderen dit engagement binnen alle sociale media platformen.
 
Genoeg leuke trends om met jouw bedrijf op in te spelen in 2022. But we know, het is een hele boterham en moeilijk alles tegelijk te gaan toepassen. Begin met de trend(s) die voor jou haalbaar zijn en houdt rekening met authenticiteit, beleving en betrokkenheid met je fans.
 
Weet je toch niet goed waar te beginnen, heb je geen tijd of wens je meer uitleg over onze trends? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op. Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen u om de online conversatie met uw huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in opdracht van u de online conversatie met uw potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex

 

Volg ons op