09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

Wat zijn de mogelijkheden om online te adverteren?

11 juni 2013

U bent hier

Online adverteren maakte de laatste jaren een enorme vlucht. Waar bedrijven tot een tiental jaar geleden nog gebruik maakten van radio, televisie en krant is internet nu niet meer weg te slaan.

Wat betekent online adverteren?

Online adverteren is een manier om tegen betaling meer bezoekers te trekken naar jouw website. Om een aantal van die bezoekers uiteindelijk te converteren naar klanten (van 100 bezoekers naar 2 klanten) is het noodzakelijk om uw online advertenties te laten doorklikken naar een geoptimaliseerde website zodoende de bezoekers onmiddellijk vinden wat ze nodig hebben. Een gebruiksvriendelijke website is dus van vitaal belang.

Online adverteren prijsmodellen?

Wat kost dit nu “online adverteren”? De meest voorkomende prijsmodellen bij online adverteren zijn:

  • CPM (Cost Per Mille) of CPT (Cost Per Thousand Impressions)
    U betaalt per 1000 impressies.
  • CPC (Cost Per Click) of PPC (Pay Per Click)
    U betaalt een prijs per keer dat een bezoeker van de uitgeverswebsite op uw verschenen banner klikt.
  • CPA (Cost Per Action of Cost Per Acquisition)
    Komt veel voor bij affiliate marketing waar de uitgever van de website de kost voor het plaatsen van de banner draagt en de adverteerder enkel hoeft te betalen wanneer een actie werd uitgevoerd. Voorbeelden van actie: inschrijven voor nieuwsbrief of aankoop via webshop.

Online adverteren kan met elk budget en zowel internationaal, nationaal, regionaal als lokaal.

Types?

Zoals eerder aangegeven maakte online adverteren een enorme evolutie maar hieronder een aantal voorkomende types van online adverteren:

Google Adwords
Google Adwords maakt deel uit van Google. Het zijn de advertenties die naast of boven de zoekresultaten worden weergegeven en zijn gebaseerd op zoekwoorden die voor uw business van belang kunnen zijn.

Social media advertenties
Social media advertenties zijn de advertenties die verschijnen op de social media kanalen. U kunt adverteren via Facebook, Twitter, LinkedIn… Net als advertenties op zoekmachines zijn social media advertenties pay-per-click advertenties. Het voordeel van social media advertenties zijn de gespecifieerde profielen (in hoeverre ze correct zijn ingevuld).

Affiliate marketing
Adverteerders belonen hun partner voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd. De affiliate plaats advertenties van de adverteerder op zijn website om dit te bewerkstellingen. De affiliate ontvangt een vergoeding van zodra de adverteerder inkomsten genereert of een actie werd uitgevoerd.

Remarketing
Stel nu dat één van uw bezoekers interesse toonde in een bepaald product in uw webshop maar beslist om het product niet te kopen. Remarketing kan u dan helpen om met deze potentiële klanten opnieuw in contact te komen terwijl zij andere websites bekijken. Persoonlijk vind ik dit een agressieve vorm van verkopen en leunt voor mij aan bij hard selling.

Realtime Bidding
Realtime bidding is relatief nieuw en werkt op het principe van impressies tonen.
Een surfer komt  terecht op uw website en uw website haalt uit een cookie gegevens op over de gebruiker zoals: leeftijd, geslacht, koopgedrag, …Vervolgens stuurt uw website deze cookie-gegevens door naar alle potentiële adverteerders en laat deze tegen elkaar opbieden. De hoogste bieder mag zijn advertentie tonen aan de bezoeker van uw website.

Mobile Ads
De mobiele advertenties zijn aan een snelle opmars bezig en potentiële adverteerders zijn trial en error cases aan het organiseren. Meestal komt dit soort advertenties storend over omdat ze ongevraagd op uw scherm verschijnen als u bijvoorbeeld een game hebt gedownload. De return on investment van Mobile ads zijn voorlopig laag maar hou dit zeker goed in de gaten want eens het juiste model wordt gevonden zou dit wel eens kunnen scoren wanneer u kijkt naar de penetratiegraad van de smartphones in België.

Conclusies?

Er is geen stelregel die zegt wat wel en niet werkt. Aan online adverteren zitten voor- en nadelen. Wat voor uw business werkt zal voor een ander totaal niet werken. Daarom is het van belang vooraf goed af te bakenen wat u wenst te bereiken met online adverteren. Doet u dit niet dan schiet u in het wilde weg en dat is nefast om meer verkoop online te genereren.

Persoonlijk beveel ik geen klassieke bannering meer aan maar is het zeker de moeite om u te verdiepen in Google Adwords en de juiste keywords te selecteren. Andere online advertentie mogelijkheden vind ik persoonlijk agressief en storend. Nu, zoals eerder aangehaald is het van belang na te gaan wat voor u werkt. En uw strategie daarop af te stemmen.

Contacteer ONLINE ED om bijkomende vrijblijvende informatie te verkrijgen.

Meer advies nodig? Check ons via Facebook, You Tube en LinkedIn

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •