09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

YouTube Shorts: toon je aan een publiek van 2 miljard

23 mei 2023

U bent hier

Geen twee zonder drie. Na TikTok en Instagram Reels is ook YouTube – eigendom van Google – op de short video-kar gesprongen, met YouTube Shorts. Dat zijn video’s tot 60 seconden die je verticaal filmt met je smartphone.

Nog een videoplatform? Ja, maar wel eentje van gigant YouTube. Met 120 miljoen dagelijkse gebruikers en meer dan 2 miljard per maand moet YouTube alleen Facebook laten voorgaan.
 
Concurrenten Instagram en TikTok moeten in dat lijstje tevreden zijn met plaats 4 en 7. Om je een idee te geven: TikTok, toch niet de minste, bereikt ‘maar’ 700 miljoen mensen per maand en kan voorlopig alleen dromen van de 2 miljard van YouTube.
 
Goed, er bestaat dus zoiets als YouTube Shorts, maar hoe werkt het, en vooral: wat kun jij ermee voor je zaak? 
 

Waarom zou je als bedrijf video’s op YouTube Shorts maken?

  • Je bereikt het enorme publiek van YouTube. Een publiek van alle leeftijden, terwijl TikTok toch nog altijd vooral jongeren aanspreekt.
     
  • Nog niet veel bedrijven zitten op YouTube Shorts: het ideale moment om een band op te bouwen met je publiek. Heb je al een YouTube-account? Dan hoef je geen nieuw op te zetten voor YouTube Shorts en kun je meteen beginnen filmen.
     
  • YouTube Shorts is perfect geïntegreerd met de rest van het YouTube-ecosysteem. Wie jouw Shorts bekijkt, is maar één klik verwijderd van je andere (langere) video's, kan zich meteen abonneren op je kanaal en blijft zo verbonden met je merk.
     
  • YouTube Shorts maak je op smartphone en worden daar ook veruit het meest bekeken, maar je publiek kan ze ook checken op laptop, pc en tablet.
     
  • Net als op het ‘gewone’ YouTube kun je als bedrijf ook op YouTube Shorts adverteren. Jouw korte ads tussen de organische video’s.
 

Welke video’s kun je daar posten? Wat inspiratie!

  • Toon in een unboxing-video wat je klanten kunnen verwachten als ze je product ontvangen.
     
  • Maak een voor-en-na-video om het verschil te laten zien dat je product of dienst maakt voor je klanten. Hoe het hen gelukkig maakt en hoe het hun probleem oplost.
     
  • Een tutorial-video leert je kijkers wat ze kunnen doen met je product of dienst.
     
  • Geef in een review-video je mening over een product, dienst of iets anders dat relevant is voor je branche. Wees authentiek en eerlijk, geef dus voor- én nadelen.
     
  • Zet je product of dienst in de kijker met een lijstje. Bijvoorbeeld ‘7 dingen die je niet wist over product X’.
     
  • Vat in een short je blogpost, artikel, podcast of langere video samen in 60 seconden of minder. Met de hoofdpunten, de belangrijkste boodschap en een call-to-action om de volledige versie te bekijken.
     
  • Stel je medewerkers voor met korte, ludieke video’s die ze zelf maken. Ook hier: wees authentiek. Het hoeft er niet perfect uit te zien, als het je publiek maar raakt.
     
  • Bloopers: toon gerust iets dat fout is gelopen (zonder dat het té erg is uiteraard ). Dit maakt je menselijk en sympathiek.

Nog enkele tips

  • Voor je gaat filmen, bepaal je doel en doelgroep. Wat en wie wil je bereiken met je video’s? Hoe passen ze in je marketingstrategie?
     
  • Maak een contentplan. Bedenk wat voor video’s je wil maken, hoe vaak je ze wil publiceren en hoe je ze gaat promoten. Zorg dat je video’s aansluiten bij je merkidentiteit.
     
  • Leer de technische aspecten van YouTube Shorts kennen. Zorg dat je weet hoe je video’s maakt, hoe je ze bewerkt en hoe je de prestaties van je video’s volgt.
     
  • Voor YouTube Shorts geldt hetzelfde als voor alle (social)mediaplatformen: ga er zeker mee aan de slag, maar doe het goed en veilig. Wij kennen de account-instellingen van YouTube als onze broekzak en zetten je kanaal op zoals het hoort. 
Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.
 

CONTACTEER ONS

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •