Geen twee zonder drie. Na TikTok en Instagram Reels is ook YouTube – eigendom van Google – op de short video-kar gesprongen, met YouTube Shorts. Dat zijn video’s tot 60 seconden die je verticaal filmt met je smartphone.
Waarom zou je als bedrijf video’s op YouTube Shorts maken?
- Je bereikt het enorme publiek van YouTube. Een publiek van alle leeftijden, terwijl TikTok toch nog altijd vooral jongeren aanspreekt.
- Nog niet veel bedrijven zitten op YouTube Shorts: het ideale moment om een band op te bouwen met je publiek. Heb je al een YouTube-account? Dan hoef je geen nieuw op te zetten voor YouTube Shorts en kun je meteen beginnen filmen.
- YouTube Shorts is perfect geïntegreerd met de rest van het YouTube-ecosysteem. Wie jouw Shorts bekijkt, is maar één klik verwijderd van je andere (langere) video's, kan zich meteen abonneren op je kanaal en blijft zo verbonden met je merk.
- YouTube Shorts maak je op smartphone en worden daar ook veruit het meest bekeken, maar je publiek kan ze ook checken op laptop, pc en tablet.
- Net als op het ‘gewone’ YouTube kun je als bedrijf ook op YouTube Shorts adverteren. Jouw korte ads tussen de organische video’s.
Welke video’s kun je daar posten? Wat inspiratie!
- Toon in een unboxing-video wat je klanten kunnen verwachten als ze je product ontvangen.
- Maak een voor-en-na-video om het verschil te laten zien dat je product of dienst maakt voor je klanten. Hoe het hen gelukkig maakt en hoe het hun probleem oplost.
- Een tutorial-video leert je kijkers wat ze kunnen doen met je product of dienst.
- Geef in een review-video je mening over een product, dienst of iets anders dat relevant is voor je branche. Wees authentiek en eerlijk, geef dus voor- én nadelen.
- Zet je product of dienst in de kijker met een lijstje. Bijvoorbeeld ‘7 dingen die je niet wist over product X’.
- Vat in een short je blogpost, artikel, podcast of langere video samen in 60 seconden of minder. Met de hoofdpunten, de belangrijkste boodschap en een call-to-action om de volledige versie te bekijken.
- Stel je medewerkers voor met korte, ludieke video’s die ze zelf maken. Ook hier: wees authentiek. Het hoeft er niet perfect uit te zien, als het je publiek maar raakt.
- Bloopers: toon gerust iets dat fout is gelopen (zonder dat het té erg is uiteraard ). Dit maakt je menselijk en sympathiek.
Nog enkele tips
- Voor je gaat filmen, bepaal je doel en doelgroep. Wat en wie wil je bereiken met je video’s? Hoe passen ze in je marketingstrategie?
- Maak een contentplan. Bedenk wat voor video’s je wil maken, hoe vaak je ze wil publiceren en hoe je ze gaat promoten. Zorg dat je video’s aansluiten bij je merkidentiteit.
- Leer de technische aspecten van YouTube Shorts kennen. Zorg dat je weet hoe je video’s maakt, hoe je ze bewerkt en hoe je de prestaties van je video’s volgt.
- Voor YouTube Shorts geldt hetzelfde als voor alle (social)mediaplatformen: ga er zeker mee aan de slag, maar doe het goed en veilig. Wij kennen de account-instellingen van YouTube als onze broekzak en zetten je kanaal op zoals het hoort.