09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:         

Nieuwsbrief

30 geheimen voor retailers die willen scoren op sociale media in 2021

02 december 2020

U bent hier

Je bent een krak in je vak en wilt dat ook laten zien aan je klanten en prospecten. Dan is een goede sociale mediacommunicatie een must. Onze missie is om retailers in mode, voeding, sport en lifestyle daarin te helpen om zo de betrokkenheid van bestaande klanten te verhogen en nieuwe klanten aan te trekken.

Het is geen evidente klus om sociale media te beheren en goede content te blijven genereren. Om je te blijven inspireren verzamelen we onze tips die wij afgelopen jaar zelf hebben toegepast in onze eigen communicatie of in de communicatie die we voerden voor onze klanten. 

1. Volg relevante hashtags. Je wordt dan vanzelf op de hoogte gehouden van de laatste trending content op platformen als Instagram en Facebook. En gebruik relevante hashtags (#) in je posts zoals #winkelhier, #kooplokaal, #inspireren, #shoplocal…

Meer weten

2. Integreer emoji’s want ze grijpen de aandacht en verduidelijken of versterken de boodschap die je wilt overbrengen.

Meer weten

3. Tag bedrijven en personen die relevant zijn voor je post zodat je meer personen kan bereiken.

Meer weten

4. Stimuleer je verkoop door producten uit je Facebookwinkel in je post te taggen.

Meer weten

5. Vertel verhalen en maak video’s met je smartphone. Zo vergroot je de betrokkenheid. 
 
6. Ga eens live op Facebook en Instagram maar zorg dat je de live sessie aankondigt om veel views te genereren. 
 
7. Schrijf frequent een blog op je website en maak er een social media post van. 
 
8. Bouw vertrouwen op en werk enkel met authentieke, echte foto’s van jezelf, medewerkers, klanten… Gebruik geen stockbeelden. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zo ook in het sociale medialandschap waar alles zeer snel en vluchtig gaat.
 
 
9. Focus je niet op likes maar zorg voor betrokkenheid die zorgt voor conversie.
 
 
10. Reageer op elk bericht, elke reactie via welk kanaal dan ook; of het nu een negatieve of positieve reactie is. Let wel! Pas de "wet van gelijk toe" zodat je geen discussie uitlokt (heb respect voor jezelf en de andere).
 
 
11. Evalueer wekelijks welke berichten die goed werken en doe verder. Geef niet op!
 
 
12. Wil je dat je doelgroep interactie onderneemt? Integreer dan een call to action in je post. 
 
13. Blijf relevant. Als je een bericht post, houdt dan altijd in je achterhoofd dat je een doel hebt met je bericht en dat je een bepaalde doelgroep wenst te bereiken. Deze kan je het beste aanspreken door relevant voor de betreffende doelgroep te zijn.
 
14. Werk samen met influencers. Influencers zijn de content-creators van nu. Door hun behendigheid en connectie met hun doelgroep maken ze in een handomdraai content van hoge kwaliteit.
 
 
15. Communiceer duidelijk; het maakt niet uit of je een lange of korte statusupdate schrijft. Grijp de aandacht van de gebruiker met je afbeelding(en)/video(’s) en spreek de gebruiker aan in de eerste 3 tekstregels opdat hij/zij ‘meer weergeven’ klikt en zo overgaat tot actie (lees: conversie).
 
 
16. Vraag je volgers en/of je trouwste klanten om reviews te schrijven over hun ervaringen met je bedrijf.
 
 
17. Bepaal je boodschap per kanaal. Vaak kun je content prima op meerdere kanalen gebruiken maar is het slim om de context te veranderen.
 
18. Maak je video vanaf het begin pakkend. Je kunt dit doen met visuele elementen die de aandacht trekken of begin je video met een vraag, een feit of een statement die je doelgroep aanspreekt.
 
 
19. Stel vragen. Door vragen te stellen, toon je interesse in je fans en creëer je een verhoogde betrokkenheid. Het zal je verbazen hoe leuk mensen het vinden om hun mening te delen.
 
20. Tegenwoordig zijn Instagram Stories erg populair. Mensen besteden meer tijd aan stories bekijken dan door hun Instagram feed scrollen. Maak dus zeker ook gebruik van deze Instagram functie.
 
 
21. Laat frequent iets van je horen zodat je onder de aandacht blijft van je volgers en er ook regelmatig nieuwe content is. Mensen volgen jou omdat ze content van je willen. Als je consequent berichten post, zullen je volgers blijven.
 
22. Let erop dat je consistent post op sociale media. Zorg dat je logo altijd voorzien is op je afbeelding/video. Op die manier zorg je voor herkenbaarheid.
 
23. Wil je een artikel delen? Dat kan. Vat het artikel kort samen in je statusupdate en plaats de link van het originele artikel in je statusupdate of in je bio (Instagram).
 
24. Gebruik Canva.com om je afbeeldingen social proof op te maken. De socialmedia-lay-outs van Canva zijn geschikt voor Facebook, LinkedIn, Google My Business en Instagram. Je krijgt gratis toegang tot ruim 100 layouts waarmee je in een paar minuten prachtige graphics kunt maken.
 
25. Emotie werkt. Emotie verbindt. Plezier of humor is een hele sterke emotie die, als je ze goed gebruikt, veel bereik en betrokkenheid kan uitlokken.
 
26. Betrek je fans en followers: laat ze foto’s insturen die relevant zijn voor jouw business en deel ze op je kanalen. Bijvoorbeeld een (gekke) foto waar ze jouw product of dienst gebruiken.
 
27. Creëer een poll op Facebook en vraag je fans naar hun favoriet of stel een vraag waar je antwoord op wenst. Voeg een afbeelding en of korte zin toe aan ‘optie 1’ of ‘optie 2’ wanneer je je bericht inplant. 
 
28. Maak je Instagram Stories interactief door een poll, hartjes schuifbar, quizvragen, timerfunctie (aftellen)… toe te voegen.
 
29. Spreek jij met jouw bedrijf echter vaak een jonge doelgroep of tieners aan? TikTok kent enorm veel jonge gebruikers, ideaal dus om deze doelgroep op een leuke en speelse manier te bereiken!
 
30. Vergeet je content van Facebook, Instagram, LinkedIn… ook niet door te posten op Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf is namelijk het eerste contact dat men heeft met je merk/winkel.
 
 
Online opvallen in de massa is niet makkelijk. Het vraagt inspanningen én een goede strategie. Is het voor je echter een blok aan je been omdat je er noch de tijd noch de kennis voor hebt?
 
Een partner zoals ONLINE ED neemt die job grotendeels over en werkt een uitgekiend social media plan uit. Denk je eraan om volgend jaar je sociale media uit te besteden dan mag je ons geheel vrijblijvend contacteren met al je vragen. Wij helpen graag. 
 

Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven. 

CONTACTEER ONS

 

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen u om de online conversatie met uw huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in opdracht van u de online conversatie met uw potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

 

 

Volg ons op